viernes, 23 de marzo de 2012

Oor.nl interviews Paul

www.paulmccartney.com

Ahead of tomorrow's show in Holland Paul gave an interview to Dutch music site OOR, which you can read here (if you speak Dutch !)... 

EXCLUSIEF: ONS INTERVIEW MET PAUL MCCARTNEY

 
Zaterdag 24 maart verzorgt Paul McCartney, die dit jaar 70 wordt, in de Rotterdamse Ahoy een eenmalig Nederlands optreden als onderdeel van zijn On The Run-tournee. Hij gaat een 40-tal bekende en iets minder bekende songs van voornamelijk The Beatles en Wings spelen. Sir Paul belt vanonder een lentezonnetje vanuit Londen voor een update.
In 2009 was je te gast in het Gelredome. We zagen een kleine band een grote hoop fantastische popliedjes spelen op een heel klein gedeelte van een gigantisch groot podium. Kent de show in Ahoy een soortgelijke opzet?
McCartney: ‘Ja, ik heb een geweldig bandje. We zijn al tien jaar samen in dezelfde bezetting. Dat is langer dan The Beatles ooit gelukt is. We houden de zaak bewust klein. Natuurlijk is de show een grote productie, met veel technisch vernuft en grote beeldschermen, maar dat is louter om de mensen op de mindere plaatsen achterin via die schermen ook te kunnen laten zien hoeveel lol we op dat podium hebben.’
Opnieuw ga je een kleine 40 songs van voornamelijk The Beatles en Wings spelen. Uitputtingslag?
McCartney: ‘We verzorgen inderdaad lange shows. Dat kan ik alleen maar volhouden, omdat ik dit nog altijd heel graag doe en er oprecht van geniet als het publiek uiteindelijk lachend naar huis gaat. Ik vind het geweldig om nog songs van The Beatles te spelen. Er zijn er veel, dus ik kan lekker afwisselen. Het doet met enorm veel plezier dat ik gemerkt heb dat de songs van Wings de laatste tijd steeds populairder worden. De aandacht voor de heruitgave van Band On The Run zal daaraan hebben bijgedragen. Deze tour kunnen we dus meer songs van Wings spelen.’
Waar de setlist bij de vorige tournee uit louter hits was samengesteld, zijn er tijdens deze On The Run-tournee beduidend meer albumtracks en onbekendere b-kantjes te horen.
McCartney: ‘Juist die andere, voor het brede publiek iets minder bekende songs, houden het ook voor mij interessant. Ze zijn me net zo dierbaar, al speelde ik ze minder. Het idee is dat er een mix ontstaat waarbij iedereen aan zijn trekken komt. Ook de grote hits en het eerbetoon aan John en George ontbreken niet. Tijdens de vorige tour speelde ik een kleine versie van het door George geschreven nummer Something op mijn ukelele. Dit keer doe ik daar een variatie op. Tijdens de herinneringen aan mijn vrienden zijn er ook weer nieuwe foto’s van hen op de schermen te zien. Zo maken ze toch nog deel uit van de show, want ik heb veel aan hen te danken en mis ze.’
Er is een gerucht dat The Beatles in 1962 een auditie bij platenmaatschappij EMI mochten doen, omdat manager Brian Epstein beloofd had dat hij 5000 exemplaren van hun eerste single Love Me Do af zou nemen. Is dat waar?
McCartney: ‘Nooit gehoord. Dat is dus weer zo’n indianenverhaal wat ik totaal niet kan plaatsen. Ik zou eigenlijk als een van de overlevenden een expert moeten zijn om dit soort verhalen te bevestigen of te ontkrachten, maar heus, dat ben ik niet. Ik zat net midden in een opwindend avontuur in die tijd. Ik was bezig muziekgeschiedenis te schrijven, niet om later die analyses te kunnen checken. Mijn standaard antwoord op dit soort vragen over The Beatles is: het gebeurde ergens in de jaren zestig, geloof ik. Dat is niet eens om me er gemakkelijk vanaf te maken. Dat is vooral omdat ik het ook echt niet weet.’
Net voor Valentijnsdag 2012 verscheen je laatste album: Kisses On The Bottom. Jouw eigen ‘American Songbook’. Waarom een album met muziek uit de eerste helft van de vorige eeuw?
McCartney: ‘Ik ben dol op die stijl. Het zijn mijn vrolijke jeugdherinneringen. Mijn vader werd in 1902 geboren en groeide op met die muziek. Ik heb er niet alleen goede herinneringen aan, als componist waardeer ik de kwaliteit van die nummers. Ze zijn schitterend opgebouwd en kennen geweldige akkoordenschema’s en prachtige melodieën. Bovendien beschouw ik veel van de teksten als pure poëzie. Er zit geen greintje ironie in het project. Ik heb een oprechte hommage aan de muziek uit die tijd willen brengen. Beschouw mijn versies als een manier om in deze drukke tijden even tot rust te komen. Het is overigens een misvatting dat die muziek afkomstig is uit een compleet andere wereld dan de rock & roll. Ik zie de verschillen niet als onoverkomelijk groot. Als je je heel goed in de rock & roll gaat verdiepen, dan zul je erachter komen dat er raaklijnen zijn. Ook Gene Vincent deelde de liefde voor die muziek, en wat dacht je van Elvis Presley, dieLove Me Tender opnam?’
 
Het zal enige moed van je hebben gevergd om zich aan dit repertoire te wagen. Niet alleen wordt je stem met de jaren iets dunner, je bezit toch een paar andere stembanden dan bijvoorbeeld Frank Sinatra en Fats Waller destijds.
McCartney: ‘Je hebt helemaal gelijk. Ze waren zelfs beangstigend, de eerste opnamedagen. Ik bleek een minder geschikte zanger voor dit materiaal. Ik heb eerlijk gezegd even gedacht dat ik het geweldige spel van al die grote jazzmuzikanten die ik had uitgenodigd voor dit project, compleet aan het verknallen was. Met mijn gewone, volle stem werkte het totaal niet. Ik was simpelweg niet goed genoeg. Toen ik me dat realiseerde, ben ik de zaak radicaal anders aan gaan pakken. Ik heb mijn zachtste stem opgezocht en ben dichter in de microfoon gaan zingen. Dat zorgde voor een compleet andere sfeer en gaf het geheel wel precies de uitstraling die ik vooraf voor ogen had voor deze songs. Nu ben ik super tevreden met het resultaat.’
Paul McCartney speelt op zaterdag 24 maart in Ahoy, Rotterdam. Er zijn nog enkele kaarten verkrijgbaar. Check voor info en tickets de website van Live Nation.
Door Willem Jongeneelen (met dank aan Jan van der Plas) / Fotografie: M.J. Kim en Dustin Rabin


No hay comentarios:

Publicar un comentario